Природознавча філателія

Флора і фауна України на поштових марках

#

Філателія –  захоплення на все життя

Колекціонування  конвертів, листівок, поштових марок та інших видів поштової документації є одним з найпопулярніших  та наймасовіших захоплень на планеті. Поштова продукція кожної країни, крім свого прямого функціонального призначення, зусиллями колекціонерів стає предметом формування найрізноманітніших філателістичних колекцій, кращі з яких щорічно демонструються на регіональних, національних та міжнародних філателістичних виставках.

Якщо в інших країнах для  інформативного забезпечення  філателістів, крім спеціалізованої літератури, багатотисячними тиражами видається постійна періодика, то в  Україні лише з 1995 по 2008 рік періодично виходив єдиний фаховий і фундаментальний часопис “Філателія України”. Припинення його тиражування безперечно негативно позначилося на популяризації вітчизняної філателії. Щоправда, в історії української філателістичної преси є раритетні видання початку ХХ ст., змістовні часописи, що видавалися українською діаспорою в Європі та Америці у повоєнний період, не менш цікаві  регіональні малотиражні самвидави 90-х років в Україні.

Ще зовсім недавно філателією захоплювалися десятки тисяч школярів в Україні та інших республіках Союзу,  функціонувала широка мережа шкільних та позашкільних філателістичних гуртків, видавалася спеціалізована методична література для дітей з філателістичної тематики.  Особливою популярністю у юних філателістів 70-80-х років минулого століття користувалися  яскраві та красиві марки з Куби, В’єтнаму, Шрі-Ланки, Монголії, Бутану, Бурундії, Танзанії тощо. Найпопулярнішими темами колекціонування серед школярів були наступні: літній та зимовий види спорту, олімпійські ігри, дослідження космосу, техніка (поїзди, кораблі, автомобілі, дирижаблі), мистецтво, історія, але чи не найбільш затребуваною була  природнича тематика (флора й фауна).

Філателія – інтелектуальне захоплення, що поглиблює теоретичні знання (з історії, географії, біології, техніки), виховує цілеспрямованість, акуратність, комунікабельність, дає особистий творчий поштовх, посилює пізнавальну мотивацію в навчанні. Ось чому колекціонерам-філателістам та педагогам потрібно  заохочувати  відновлення  інтересу школярів до філателії як до цікавого та змістовного дозвілля.

Не можна не згадати про залучення школярів села Снятинка Дрогобицького району Львівської області до редагування шкільної філателістичної газети, яка виходила з 1993 по 1999 рік під назвою “Філятелістика”,  а в 2000-2003 роках під назвою “Юний філателіст”.  Справді, досвід – вартий уваги та наслідування.

Важливим внеском у популяризацію філателії серед учнівської молоді стало видання книги львівського колекціонера  В. А. Прухницького “Живий індикатор природи” (2013).  Основою для написання книги стала змістовна колекція поштових марок про представників класу земноводних. В унікальній тематичній колекції, яка побувала на вітчизняних та міжнародних філателістичних виставках,  відображені різні аспекти цієї вразливої групи тварин: зоологічна класифікація земноводних, метаморфози життєвого циклу, мімікрія, жаби – помічники науки, охорона на заповідних територіях, поширення на планеті (земноводні на поштових марках різних країн) тощо.  В.А.Прухницький  обрав цікавий авторський стиль написання книги, який зможе полонити дитячу аудиторію та зацікавити тематичним колекціонуванням природничого спрямування.

Листи на фронт

Сучасні комунікативні технології в останні роки внесли не завжди позитивні зміни в дозвілля учнівської молоді та заохотили молодь до віртуального, часто беззмістовного, спілкування. Тому повернення до традиції поштової кореспонденції (листування, святкові  привітання) має важливе значення для відновлення міжособистісних контактів. Погодьтеся, отримати вітальну листівку набагато приємніше, ніж смс-повідомлення з мобільного телефону.

В умовах неоголошеної військової агресії Російської Федерації в нашій країні останні місяці шириться патріотична акція “Напиши листа солдату”. Щоб підняти бойовий дух військовим, діти малюють малюнки та пишуть щирі та зворушливі слова про те,  що вони вірять у перемогу української армії, а найважливіше, щоб кожен солдат  повернувся живим. Всі  листи зворушливі, пройняті любов’ю та турботою, гордістю та  вдячністю за стійкість наших захисників, а кожний малюнок та лист одразу ж стають для солдатів оберегами.

5 грудня в Будинку зв’язку на Майдані Незалежності “Укрпошта” урочисто презентувала художню поштову марку “За честь! За славу! За народ!” та конверт ”Перший день” до цього випуску. Цю філателістичну продукцію виготовлено спеціально до Дня Збройних Сил України та вшанування всіх героїв, які захищають нашу державу від агресорів.  Одночасно стартувала спільна Всеукраїнська акція Укрпошти та Міністерства оборони України «Привітай солдата з Новим роком». Це заклик до громадян писати листи солдатам на східний фронт з новорічними привітаннями та словами підтримки. Листи та посилки з новорічними подарунками  передаватимуться особисто бійцям на блокпостах.

Коротко про філателію

Поштові марки, окрім прямого призначення – підтвердження відправленої поштової кореспонденції, неабияк сприяють популяризації країни серед туристів та колекціонерів. Цікаво, що  для багатьох екзотичних острівних або невеликих країн випуск поштових марок та іншої філателістичної продукції становить ще й важливу статтю державного бюджету (Ліхтенштейн, Монако, Вануату, Бутан тощо), або іншими словами ці бюджети прямо залежні від активності філателістів. Щоб зацікавити колекціонерів, дизайн поштової мініатюри повинен відповідати високому художньо-естетичному рівню та охоплювати весь спектр тематичного колекціонування.

Термін «філателія» ввів французький колекціонер Жорж Ерпен  у  1864 році, а перша поштова марка з’явилася  у Великобританії завдяки зусиллям книготорговця Роуленда Хілла, якому судилося невдовзі стати першим генерал-поштмейстером. І хоча,  6 травня 1840 року -  офіційна дата введення перших марок, як знаків поштової оплати кореспонденції, але перші  марковані листи були відправлені ще 2 травня. З причини того, що перші марки були надруковані металографічним способом фарбою чорного кольору, а вартість  становила 1 пенні,  першу марку називають не інакше як “Чорне пенні”, і вона є однією з найдорожчих марок у світі.

Перша виставка приватної колекції поштових марок відбулася в 1852 році  (Брюссель), а перша міжнародна філателістична виставка – у 1873 році (Відень).

Щодо вітчизняної історії запровадження поштової продукції, то перші марки Української Народної Республіки з’явилися в квітні 1918 року та перебували в поштовому обігу до 1921 року. Після відновлення української  незалежності в 1991 році деякий період ще користувалися радянськими  марками із нанесеними типографським способом надпечатками у вигляді тризуба. Цікаво, що на марці “Суверенітет України” (1991), яку випускали ще де-факто в Радянському Союзі, замість напису “Пошта України” (так офіційно було замовлено) надрукували  “Пошта СРСР”.

І тільки вже з 1992 року з’явилися поштові марки з написом “Пошта України”, перша з них присвячена 100-річчю першого поселення українців у Канаді, друга – 500-річчю українського козацтва,  третя – Всесвітньому форуму українців. Рік за роком наші українські марки ставали все різноманітнішими за тематикою. За цей період Україна випустила більше тисячі різноманітних марок, блоків, аркушів. Наші українські марки на міжнародних виставках 7 разів отримували нагороди за цікавий сюжет і  красивий вигляд, зокрема у 2013 році за блок “Українське подвір’я”, у 2012 році за блок “Маяки України”. Щорічна участь у міжнародних філателістичних конкурсах сприяє утвердженню позитивного іміджу нашої держави серед численних виробників та колекціонерів марок у світі.

Концепція розвитку філателії в Україні

В 1992 році чисельність зареєстрованих колекціонерів-філателістів в Україні  становила   понад 36500 осіб, з них  дорослих – 25300 ос.,  школярів – 11243 ос. На сьогодні в складі  Асоціації філателістів України числиться понад 1500 членів (реальне число колекціонерів більше), що  становить 0,008% від дорослого населення України, але щорічна динаміка чисельності власників філателістичних абонементів “Укрпошти” не засвідчує тенденції до зростання популярності філателії. Нажаль, серед школярів колекціонуванням поштових марок цікавляться одиниці.

Для популяризації колекціонування марок “Укрпошта”  та Асоціація філателістів України зініціювали державну підтримку розвитку філателії в Україні та співпрацю у сфері пропаганди та популяризації філателії  на 2013-2018 роки. Зокрема, передбачена співпраця з Міністерством освіти та науки України щодо використання в навчальному процесі української поштової продукції.

Щоб поширити інтерес до філателії серед школярів, на основі рекомендацій Всесвітнього поштового союзу відповідно до світових тенденцій у цій сфері Концепція розвитку філателії в Україні на 2013-2018 роки передбачає наступне:

  • забезпечення випуску художніх поштових марок дитячої тематики з низькими номіналами;
  • організація урочистих спецпогашень за участі дитячої (юнацької) аудиторії під час введення в обіг поштових марок відповідної тематики;
  • організація дитячих творчих конкурсів на розроблення ескізів до поштових марок;
  • розроблення пропозицій щодо видання дитячої книжки про поштові марки;
  • розроблення та виготовлення друкованої продукції філателістичного спрямування для дітей;
  • створення та підтримка на порталі УДППЗ “Укрпошта” сторінки “Країна Філателія”;
  • організація екскурсій для дітей до музеїв поштового зв’язку та експозиційно-торговельних центрів “Філателія”;
  • проведення в школах, дитячих таборах пізнавальних акцій “Подорож країною Філателія”;
  • створення при Асоціації філателістів України осередку дитячої та юнацької філателії.

Реалізація Концепції розвитку філателії в Україні сприятиме припиненню стрімкого падіння чисельності філателістів в Україні та розширенню кола шанувальників і колекціонерів філателістичної продукції “Укрпошти”.

Навчальна програма гуртка «Юні філателісти»

Нещодавно Інститут інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України затвердив навчальну програму з позашкільної освіти «Юні філателісти». Її автором стала викладач історії Овідіопольського професійно-технічного аграрного училища Тетяна Михайлівна Нестеренко. Завдання програми – розширити світогляд дітей,  розвинути у них відповідальність, допитливість, навички творчого пошуку, прищепити їм почуття патріотизму, розширити знання про національну історію, звичаї і традиції нашого народу.  Відтепер установи позашкільної освіти можуть скористатися програмою «Юні філателісти» для організації клубів, гуртків, студій юних філателістів на підставі затверджених нормативних